Brunswicks Historia© Christian Flack, www.alltombowling.nuOm ni vill använda denna text så glöm inte att kontakta mig först. info@alltombowling.nu Ett Företag BildasAlltihop började med att John Brunswick och några kompisar började tillverka biljardbord i en liten verkstad 1845. De hade ett mål och det var att bygga de bästa biljardborden i världen, detta mål har alltid funnits hos Brunswick i alla år och det har sagts om alla produkter de tillverkat, detta tycker de flesta att de har lyckats hålla.Företaget har jobbat inom många branscher inte bara bowling och biljard. De har t.ex. tillverkat bardiskar, båtmotorer, båtar, fiskeredskap, delar till rymdfärjor, golfutrustning, läkemedelsverktyg, rullskridskor, De första toalett ringarna med gummisits m.m. Företagen Mercury (båtmotorer), Bayliner och Sea Ray (Båtar), Zebco (Fiskeredskap) är några som kommer från Brunswick från början. År 1890 så fick Brunswick en ny Chef,
han hette Moses Bensinger. Redan innan han började jobba för
Brunswick så hade han redan planer för företagets
första steg in i bowlingbranschen. Bensinger som var Amerikas främste bowlare försökte att få ihop bowlare i Beethoven Hallen i New York för att diskutera regler och mått på banor, käglor och klot. Vid midnatt den 9 september 1895 hade man kommit överens och skapat American Bowling Congress (ABC). Sedan 1850 hade Brunswick forskat om gummi och dess användningsområden. Men 1912 så kom ett annat företag som hette ”The hard Rubber Company of New York” ut med ett klot i Gummi, det var garanterat att hålla sin form i minst 3 år. De tog marknaden från Brunswick men bara i några månader, sedan kom Brunswick med ett eget gummiklot som var bättre och de ledde åter igen marknaden. Kriget Om KägelresningsmaskinernaRedan 1911 så var Brunswick intresserade av ny teknik så de anställde en uppfinnare från Norge vid namn Ernest Hedenskoog i hopp om att han en dag skulle visa upp en egen kägelresningsmaskin. 1919 visade han faktiskt upp en maskin som med hjälp av en magnet lyfte upp käglor som hade en metall kärna inuti. Men denna maskin fungerade inge vidare. Det är på detta viset som dagens maskiner från Mendes fungerar. Under 40 år lyckades Hedenskoog att fylla ett stort lager i Muskegon, Michigan fullt med konstiga uppfinningar, ritningar och delar men ingen fungerande kägelresare.Samtidigt i ett hönshus på en hönsfarm i Pearl River, New York fanns en uppfinnare som hette Fred Schmidt, han hade uppfunnit en maskin som lyfte käglorna med hjälp av vakuum. En säljare från Brunswick vid namn Robert E. Kennedy hörde talas om Schmidt och hans maskin och besökte hönsfarmen. Kennedy tittade fascinerande på när Schmidt demonstrerade sin maskin och de båda blev partners direkt. De gick till chefen för Brunswick men han ville inte ha den på grund av att de som skulle köpa bowlingutrustning hade inte råd med en sådan maskin, sa Bob Bensinger. Detta var ett beslut som de skulle få ångra. Kennedy åkte raka vägen till AMF och de skrev kontrakt direkt. Nu tog det sex år för AMF att producera en vad de trodde var en fungerande maskin. Men det var den inte. Företaget visade upp den första maskinen 1946 men den hade många allvarliga fel på sig. Den gick sönder ofta och inom ett par månader så togs den bort från marknaden och AMF fick gå tillbaka till forskningsstadiet igen. Två år senare när AMF hade kommit med en ny maskin så släppte Brunswick en halv automatisk maskin. Ännu en gång så rasade AMF:s maskin hela tiden så de fick gå tillbaka till ritbordet. Oroliga för att AMF:s nästa maskin skulle
bli en fungerande maskin så anlitade Brunswick ett litet företag
i New York som hette Huck & Company för att gå igenom
all forskning om kägelresare som Brunswick hade gjort under
alla år inklusive Hedenskoogs stora lager med dammiga delar
och ritningar. När Huck rapporterade att Hedenskoog hade varit
ganska nära en lösning så gav Brunswick klartecken
till att de skulle börja sätta ihop en prototyp. Brunswick
skickade en av sina anställda till New York för att sköta
ansvaret för bygget, han hette Saul Jacobson. Trots att Brunswicks
omsättning under 1948 var 30,6 miljoner dollar så var
det tajt med pengar till projektet, bankerna var inte så glada
i att låna ut pengar till investeringar i bowlingbranschen.
Man fick lägga projektet på is ett tag och man började
tillverka stolar till klassrum. Strax efter midnatt en gång i början av
april 1956 rullade fyra stora lastbilar in framför ”Roselle
Lanes” en 16-banorshall i Roselle, New Jersey. Hela natten
och långt in på morgonen så lastades 16 stora
Brunswick-maskiner in i hallen. En vecka tog det för arbetarna
att installera och få igång maskinerna. Denna väntan tog slut den 10 april när det var dags för den officiella debuten för maskinen. En reporter på New York Journal American skrev: ” Efter en lång nervös väntan så står det 16 maskiner på banorna och gör precis vad en kägelresare skall göra. Den placerar käglorna på de platser som ABC har bestämt, skickar tillbaka kloten till dess rättmätige ägare och ger ifrån sig signaler på attraktiva skärmväggar, Allt detta gjordes snabbt och nästan ljudlöst. Vad mer kan begära av en robot- även om den tog mer än två decennium att utveckla.” I slutet av 1956 hade redan 2000 maskiner installerats. Året efter blev det 7000 och 1958 var över 11000 maskiner installerade i Amerika. För att förstå hur mycket kägelresningsmaskinerna gjorde för Brunswick så kan man ju jämföra dessa siffror: innan maskinerna fanns 1954 så sålde man för 33 miljoner dollar och tjänade 700 000 dollar. 1961 när maskinerna hade kommit ut så sålde man för 422 miljoner dollar och tjänade 45 miljoner dollar. Bowling BoomenMilt Rudo hoppade av ”Harvard Law School” 1940 för att satsa på en karriär som försäljare åt Brunswick. När kriget om kägelresningsmaskinerna hettade till så var han chef över 60 stycken andra försäljare som försökte hålla linjen mot AMF:s pinspotter. Från en början kunde de endast erbjuda Brunswicks goda rykte och en liten slogan ”Worth Waiting For”.AMF hade en rejäl ledning, och när Brunswicks maskin var klar för installation 1956 så hade AMF installerat över 9000 av sina maskiner i Amerika. Man kan säga att AMF hade mycket att tacka Brunswick för. Under 1940 och 1950 talet så hade ju Brunswick introducerat sporten över hela Amerika. Brunswick satsade nu mycket på designen och
deras arkitekt Edgar Lynch designade mycket färgglada och bekväma
möbler för spelarna och han gjorde bowlinghallarna riktigt
mysiga. Och vipps så blev sporten intressant för kvinnor. Alla de nya prylarna drog mer och mer folk till sporten
och övertygade hallägare om att detta kommer att bli nått
stort. Nu var det sådant tryck på hallarna så
att de fick bygga ut med flera banor och lagom i tid till detta
så kom kägelresningsmaskinerna som kunde ersätta
alla ”pin Boys”. ”Today’s Health Magazine” skrev 1960: ”bowlande kvinnor har ökat till 6 miljoner jämfört med 82 000 år 1940, över en miljon av dem har gått med i Women’s American Bowling Congress. The American Junior Bowling Congress har växt från 8 700 medlemmar 1946 till över 185 000 i dag.” Det fanns över 100 tidningar som handlade enbart om bowling och nästan 140 dagstidningar hade en spalt om bowling varje dag. Nästan alla storstäder hade ett eget lokalt bowlingprogram på tv. Brunswick hade 60 stycken professionella bowlare som jobbade åt företaget med att skriva autografer på broschyrer m.m. Bowling Boomen Tog SlutSom i en mardröm började intresset för bowlingen trappas av. En bowlinghall i Ohio var sen med betalningen för sina maskiner till Brunswick, en i New York, en i Pennsylvania och ännu en i Ohio. Ingen ville tro på det de såg och trodde att det bara var tillfälligt att några hallar gick dåligt. Men fler och fler kunder halkade efter med betalningarna och man insåg snart att bowlingboomens slut var nära.Brunswick låg ute med mycket pengar och när inte bowlinghallarna kunde betala så blev företagets ekonomi allt sämre. Brunswick fick nu hjälp av Jack L. Hanigan som var medlem i ”the Dow Corning Corporation” och hade mycket kontakter bland bankerna. Med hjälp av honom började man få fart på företaget igen. Man satsade på mycket annat än bara bowling. T.ex. Golf utrustning, motor och missil skal, diagnostikinstrument till sjukvården. Men störst var fortfarande Bowlingen. Brunswick drog in mycket pengar på sina andra
projekt utanför bowlingen, och det var fortfarande många
hallägare som inte kunde betala sina maskiner, så Brunswick
bestämde sig för att köpa upp många av hallarna
och driva dem själva. I slutet av 1965 så ägde Brunswick
131 Bowlinghallar i Amerika. Det var tufft att driva dessa de första
åren men 1968 började de gå med riktigt bra vinst.
1967 släppte Brunswick det första automatiska scoringsystemet och detta drog såklart ännu fler utövare till sporten för nu slapp de hålla reda på sina poäng som nu räknades ut med hjälp av dator. Detta systemet kanske inte fungerade klockrent men de har kommit många uppföljare sedan dess och de blir bara mer och mer avancerade. Sedan dess har Sporten haft en enda stor boom och
den verkar faktiskt inte att ta slut utan den bara blir större
och större. Och nu renoveras och byggs det nya hallar som aldrig
förr. © Christian Flack, www.alltombowling.nu |