Klotrengöring

Diskutera allt om klot, skor, väskor och alla slags tillbehör som man kan tänkas behöva för att spela Bowling.
mackan_15
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 14 okt 2006, 22:28
Ort: Gävle

Klotrengöring

Inlägg av mackan_15 »

Hej! Jag har hört att man ska lägga sitt klot i ett vattenbad för att porerna ska bli helt rena 1 gång per säsong. Sen skulle man smörja in det med något, men vad för någonting? Är det någon som vet ? Kanske en lite dum fråga, men men :oops:
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Inlägg av Snoddas »

Hej!

Det där låter ju inte som någon bra idé tycker jag. Prova att bara tvätta klotet med jämna mellanrum med ett medel avsett för klottvätt. finns säkert att köpa i din bowlinghall.

Men lova att hålla bollen borta från badkaret! :lol:
Häll
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 24 okt 2006, 16:51

Inlägg av Häll »

Det där stämmer du ska lägga det i badkaret med lite diskmedel så att proerna öppnar sig. Låt de ligga där i ca 30 min. Torka ordentligt, gärna hårtork o hålen. Använd för guds skulle inte sånt där medel. Det gör så att bollen slits mer än vad den behöver att göra. Jag tvättar mitt i badkaret efter 40-50 serier. :D
Bowling is life
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Det finns många "bra" sätt att tvätta bollen på. Det man egentligen vill åt e ju att få ur all olja den har sugit åt sig från banorna. Det bästa e ju att lämna det till nån klotshop som renoverar o "bakar" ur bollen. Men det finns ett sätt till lösa det för hemma pularen. Ta en varmlufts ugn o sätt den på drygt 60-70grader o lägg smörpapper på en plåt i mitten på ugnen. Lägg in bollen o låt den ligga i 5-10min. Håll lite koll på den samtidigt. Du kommer se att den blir svettig. Ta sen ur den o diska under hett vatten med diskmedel. Detta kan göras flera ggr om bollen e riktigt fylld med olja.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Mr. Bowling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 08:35

Inlägg av Mr. Bowling »

Hmmm.... Det där sättet med att rengöra i Ugn vet jag inte om jag tror på direkt. Har hört talas om det innan men aldrig vågat prova.

Det beror väll lite på vad man har för material i bollen också.
vissa kan ju spricka har jag hört. Stämmer det?
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Det måste självklart vara en reaktiv boll om man ska köra den i ugnen. Jag har kört min Storm Fired up och Ebonite Big one i ugnen utan några problem.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

Inlägg av godisgrisen »

Har haft mitt klot Hot Rod Prostock från storm sedan maj förra året. Ska strax lämna in det på reparering/rengöring hade jag tänkt. Undrar lite inför hur jag ska hålla klotet i hyffsat skick med rengöring osv.

Har några andra frågor rörande klotrengöring. Någon har tipsat mig om (varmt)? vatten och såpa/diskmedel. Hur mycket vatten resp såpa ska man då andvända och hur ofta ska det göras? Någon annan om spolarvätska-vatten. När det gäller speciell ofta blå rengöringsmedel för klot som jag hittills har använt mig av så fick jag tips att inte spruta detta direkt på klotet, utan på en handduk istället, detta enligt vederbörand eftersom oljan och annan smuts då skulle "fastna" på klotet. Stämmer detta? Och en hel massa andra tips. Har lite svårt att sålla bort sånt som är alldeles galet och sånt som verkligen fungerar tillfredsställande.

Hur många grader ska man ha när man tvättar klotet i badkaret, ska hela klotet vara täckt och hur mycket diskmedel ska man använda? Om ugnsrengöringen, funkar det på mitt klot, som sagt Hot Rod Prostock från storm ?

Har även ett vanligt spärrklot, vilken tvätt funkar bäst då, för i ugnen e nog inte allt för bra.

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa spörjsmål
Tacksam för svar
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Det där med att inte spraya rengöring direkt på klotet har jag aldrig hört faktiskt. Det måste jag kolla upp där jag köper mina grejer.
När du lämnar in din boll på renovering så "bakas" den ur samtidigt. Men vill du ha det enklaste sättet att få ur olja då o då så e det nog ett varmt vatten bad som gäller. Lägg bollen i en hink med typ 50gradigt vatten o ta i en skvätt Yes. Skrubba lite med en diskborste så åker skiten bort oxå.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Spärrbollen glömde jag bort. Den behövs ju inte tvättas egentligen. Ju rakare den går desto bättre :wink:
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Mr. Bowling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 08:35

Inlägg av Mr. Bowling »

Jodå Spärrbollen är väll minst lika viktig att hålla ren.
Man vill ju inte att egenskaperna på den ska förändras heller.
Låst