Twisterkäglans Framtid ? av Mattias Lundmark

Här kan ni ställa frågor om tillbehör som finns i en bowlinghall. Allt från bumpers, käglor och klotställ till biljardbord, flipperspel, godisautomater eller varför inte köksutrustning.
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Twisterkäglans Framtid ? av Mattias Lundmark

Inlägg av Allt om Bowling »

(Flytatt från det gamla forumet)

Kör en 16 banors hall uppe i Norrland "bestyckade" med twister-käglor.

Givetvis så lovade det gott att dem skulle hålla 1,5-2 gånger längre än vanliga trä-käglor, man fick till och med en video med på köpet som visade en väg-bult körandes över käglorna och påkunnade sedan att de "höll" för "det mesta"..

Tydligen så glömde de att prova om de höll för att spela bowling med...

Sedan visar det sig att de har en högre ljudnivå än traditionella käglor samt att de förmodligen (logiskt sett) ökar på alla problem med de "statiska problemen" , plast är ju ingen HIT i det fallet...

Är ganska less nu och funderar på att skicka igen alla käglor och be KBC (tror jag att det är ) stoppa upp dem någonstans eller något liknande...

Problemet är inte bara dom "halshuggningar" som dyker upp titt som tätt utan också att "skalet" släpper i botten och halva "arsenalen" ser utt att ha gått bugg-kurs dvs. vickar, konstigt när det gäller att göra en plast kägla så tog jag för givet att man gör den "helgjuten" men så verkar inte fallet,,,,,

/Regards
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Svar från NP

Inlägg av Allt om Bowling »

(Flyttat från det gamla forumet)

Tja, jag vet inte hur du buggar men våra käglor gungar lite flummigt när de ställs ner om det är det du menar i övrigt kan jag inte mer än hålla med...

Vi slängde i käglorna efter jul och har fortfarande inte fått ordning på koppar och fingrar så vissa käglor gungar en del, ibland så vilt att de trillar och som om inte det är mycket jobb nog så har vi sprungit flera mil (vilket iofs var behövligt) när vi hört oljud som med träkäglor bara kan betyda övermatning men visst är helt naturligt med plastkäglor.

Ett annat problem som vi iofs visste om innan var att de studsar vilt, man kunde ju hoppas på att de studsade på varandra med resultatet fler strike, eller på sin höjd studsar ut på banan men även vid övermatningar har de en förmåga att studsa iväg på de mest omöjliga ställen, för att inte säga livsfarliga, en kägla var nära att halshuggas när den studsat ner i klothissen så en rem brända ett djupt spår i halsen på den.

Det har även hänt att det blivit jack i botten på käglan så att en plastbit stuckit ut med resultat att käglan liknade lutande tornet i Pisa, detta har väl iofs hänt med träkäglor också men vitsen med plast var väl just att de skulle hålla bättre ?
Låst