varför föredras träbanor??

Diskutera om Banor, Banbehandling och Oljemaskiner
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

varför föredras träbanor??

Inlägg av Snoddas »

Jag såg på förstasidan här på alltombowling en omröstning om vilka banor man föredrar... laminat eller träbanor. när jag tittade nu så ledde trä med 28 röster mot 5 röster på laminat. varför är det så??
jag menar laminat banor är ju jämnare att spela på.... oljan försvinner ju inte lika snabbt och ojämt som på en träbana där träet suger åt sig och olja kan försvinna ner emellan ribborna o.s.v.

Snälla förklara för mig.... jag gillar iallafall laminat bättre. Nyare laminat alltså, inte de som tillverkades på 80-talet. men det kanske beror på nått i mitt huvud bara.

Snoddas
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Jag tror det beror på att det svänger mera på trä. Iofs så svänger det ju en del på laminat oxå. Ju mer det svänger desto häftigare :lol: :wink: Så tyckte jag i början av min karriär iaf :? tills jag insåg att det var strike man skulle få :lol:
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Inlägg av Snoddas »

Men det beror la på hur man oljar? man måste ju kunna lägga en profil så det svänger apa på laminat också. (varför man nu ska göra det).
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter trä vs. laminat. Jag har bra mycket svårare att hitta "rätt" på laminat. Antagligen på grund av att det går rakt fram på dom banor jag har spelat på. På trä däremot så tar det aldrig mer än ett par slag så vet man ungefär vart man ska lägga bollen. Vi får väl se nu när jag köper ny boll om det blir bättre på laminat :?
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
RyttY
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 sep 2005, 16:49
Ort: Västerås

Inlägg av RyttY »

jag gillar trä bättre, beror nog en hel del på att vi hade det dem 3-4 första åren jag lirade. sen är det ju som mr green säger för mig också att jag har svårare att hitta rätt på laminat men dock så börjar det gå bra nu för nästan alla hallar runt om har laminat. Men det är fortfarande roligare att lira på träbanor även om det inte är lika lätt pga att det blir ojämnt och kan skillja mycket mellan bara en ribba.
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Nu har jag nött ett tag på olika laminat banor runt om i Sthlm o det funkar inte bra :cry: Jag var senast idag o spelade i Högdalens hall och det var nästan helt omöjligt att få den klockrent i fickan. Fick det några gånger men då ställde jag upp flera splittar istället :shock: O rakt gick det kan jag lova. Svängde knappt ett dugg. Funderar på att köpa mig en lite mer matt boll som har en extremare borrning än den jag har nu. Nån som har erfarenhet hur man ska gå tillväga. Just nu kör jag med Storm Fired up.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Gadh
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 00:15
Ort: KINNA

Inlägg av Gadh »

Hur det svänger beror ju helt på hur banorna är behandlade. Största problemet för dom som säger att det inte går att spela på laminat sitter helt enkelt i huvudet.

Tror att mkt sitter i att man gillar trä mer är själva känslan, det LÅTER bowling!

Själv föredrar jag Träbanor och har många gånger sagt att när vi får laminat hemma så slutar jag, så komemr det givetvis inte att bli klart jag fortsätter att spela ändå, jag älskar ju sporten och laminat, ja det är inget fel på det heller.
"Det är gott att leva... Trots allt" // U. Lundell
daim_xet
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 10:47

trä vs. laminat

Inlägg av daim_xet »

Jag kan bara hålla med er alla att det oftast svänger mer på trä. Men att det självklart hänger ihop med bantvätt och oljning.
Fast egentligen borde det vara tvärtom om man ser rent fysiskt på materialen.
För en normalt sett "gropig" träbana borde inte klotet greppa lika bra som på en helt slät laminat-yta.
Jämför bara att köra bil på en våt kullerstensväg.
Fast det är här som det intressanta kommer in i bilden och det är lackningen av träbanan.
1) En nylackad bana ger en superkick i slutdraget, vilket oftast är ganska svårkontrollerat. Dessutom är risken att oljan spelas ner mycket stor.
2) Var det längre tid sedan senaste lackningen så är det stor chans att oljan smiter genom och in i träet, och då tar det inte många serier innan ilägget är torrt.
Så jag ger ett stort plus för laminatbanan.
Med dagens moderna klot ska det inte vara några problem för gemene bowlare. Problemet sitter bara mellan öronen.
Pxii
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 15:54
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av Pxii »

Min erfarenhet är att man måste förflytta sig olika på banorna.

Laminat med mycket olja på spelas lättare ner i "kicken" och man kan behöva flytta höger istället för vänster för att få rätt vinkel in i fickan.
Bollen har i regel lite lättare att släppa i kicken och glida igenom.

Trä banor "svänger" ofta lite mer och om det beror på mängden olja de lägger på det vet jag faktiskt inte. Men nog märker man skillnad på bra och dåliga trä banor. Då nya eller ny lackade trä banor ofta håller bättre än dåliga.
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Tjoho den här tråden hade jag nästan glömt bort. Nu har vi faktiskt fått laminat i våran hemmahall. Och jag e konverterad. Gillar det som fan numera. Har ju ändrat mitt spel ganska drastiskt sen jag skrev i den här tråden sist. Kan ju vara en anledning kanske :wink: Har börjat med 5 stegs ansats, dragigt ner på tempot rejält, börjat använda handledsstöd då min hand viker sig. O dessutom har jag köpt mig en aggresivare boll (Big one).
Har fått en rejäl kick på slutet. Dock så har det medfört att jag ställer 10:an lite oftare. Men det beror på att jag gillar o spela kant. Ska jobba bort det :?
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Stoffe_E/6
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 03 apr 2007, 16:34

Inlägg av Stoffe_E/6 »

Jag är "uppväxt" på träbanorna i Strängnäs, spelade några matcher på e-tunas laminat och tyckte det var pest...
Sen fyra år har jag bott i Malmö och i början spelade jag i Arlöv på deras träbanor - detta "sabbade" mitt spel helt och hållet. För att hålla bollen på rätt sida om ettan och fortfarande ha effekt i träffen fick jag börja kasta bollen en bra bit i utlägget för att komma förbi de torra iläggen... Nu har jag spelat i Baltiska hallen i snart två år på deras laminat och sakta men säkert har jag mjukat upp min spelstil... Här måste man få rotation på bollen och låta den göra hela jobbet, jag har insett hur död bollen blir när man göra minsta fel. Tempot är oerhört viktigt...


Mr Green: du skriver att du ofta ställer tian, det är lätt hänt, speciellt när man har mycket slutfäste och speciellt från kanten... Försök ändra vinkeln in mot fickan...

Ett annat värdefullt tipps jag fått är att titta på vart bollen tar vägen direkt efter den träffat fickan... Går den starkt mot kägla 8 eller viker den av ner mot 9:an efter träffen?

Går den mot 8:an har den varit stark i träffen och har man otur kan man få 4:an eller 7:an (hög träff) över... i annat fall är det lätt att tian står.

Går den mot 9:an är bollen tröttare i träffen och orkar inte jobba igenom kägelhögen, här är det lätt att få olika hålkombinationer, 5-7, 8-10 o.s.v.

Du vet att du hittat rätt vinkel när bollen går mellan kägla 8 och 9 efter träffen...

Kör hårt!
Storm - Triple XXX factor
Brunswick - Strike Zone
Colombia - White Dot
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Stoffe_E/6 skrev:

Mr Green: du skriver att du ofta ställer tian, det är lätt hänt, speciellt när man har mycket slutfäste och speciellt från kanten... Försök ändra vinkeln in mot fickan...
Har börjat flytta in i banan en del numera. Men då har jag plötsligt tappat en del precision :? Jag har en hel del att göra med mitt spel i sommar. Försöka lära mig spela utan handledsstöd bland annat.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Skriv svar