blanka kontra matta klot

Diskutera allt om klot, skor, väskor och alla slags tillbehör som man kan tänkas behöva för att spela Bowling.
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

blanka kontra matta klot

Inlägg av godisgrisen »

Hej!

Har lite funderingar angående klot. Hur beter sig blanka kontra matta klot? Vilka klot ska man satsa på? Ha en av varje och en spärr boll? Lr finns d nån medelvariant som e bra? Själv har jag en hot rod pro stock som första boll o ett spärrklot som heter rio. Funderar på att renovera upp hot roden lite men e lite i valet o kvalet. Nån som har nåt bra tips? Tacksam för svar = )
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Det jag upplever med matta klot e att dom börjar svänga tidigare i banan. Dom e bra o ha när det e mycket olja eller nerspelad olja.

Skillnaden på själva rullen brukar vara arr den matta bollen svänger mjukt medans den blanka svänger till ganska tvärt på slutet där oljan tar slut.

jag skulle rekommendera att ha båda sorterna i väskan. Speciellt om du spelar i olika hallar.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

Inlägg av godisgrisen »

Har köpt ett nytt klot nu halvmatt, resurgence från columbia 30 0-serien. Nån som har den? Borrade upp den idag så jag har inte testat den än, men det blir väl på måndagsträningen om jag inte hinner med det tidigare. So long alla bowlare :)
BowlingStickan
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 12:19
Ort: KVÄNUM
Kontakt:

Tveka inte

Inlägg av BowlingStickan »

Har du börjat fundera över klot, DÅ är det dags! Dags att handla nytt.
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

Inlägg av godisgrisen »

Testade klotet igår. Funkade hur bra som helst på nyoljat, vilket tryck o kross av käglorna. Får nöta o nöta o spela in d änne bättre = )
OldRaven
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 19:58

Inte alltid som det verkar

Inlägg av OldRaven »

Köpte nytt klot i mitten på förra säsongen och fick mig en liten pratstund med Peter på PS bowling. Han visade då på ett klot som var högblankt men hade bättre grepp än de som var matta. Köpte själv en Hammer Black Widow som alltså är ett matt reaktivt klot. Men enligt Peter så var det här blanka ett mer aggresivt klot än detta.

Så det är inte så enkelt som matt eller blankt.
Skriv svar