Via Maskiner?

Diskusioner om de övriga maskinerna som finns på marknaden.
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Via Maskiner?

Inlägg av Snoddas »

Hej!

Vi är inne på att byta maskiner i våran hall så jag är lite intresserad av mer info om Vias maskiner. De finns i nya hallen i Varberg men den är ju inte öppnad än.
Som det verkar nu så lutar det åt Brunswicks nya maskiner men lite info om Via skadar ju inte.
Jag vet att de är kopior på AMF men fungerar de bra? är de driftsäkra? snabba eller långsamma? lättmekade? m.m.

Snoddas
Pelle
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 26 okt 2003, 00:13
Ort: Skåne
Kontakt:

Angående nya maskiner...

Inlägg av Pelle »

Hej Snoddas !

Läste ditt inlägg och kan inte säga något om VIA då jag inte har någon erfarenhet av dessa, men följande kanske är av intresse.

Sommaren 2003 bytte vi ut våra gamla AMF-maskiner, 82-70, och satte in Brunswicks GS-X. Efter att nu ha kört på dessa maskiner i drygt 7 månader kan jag säga så mycket att detta var nog det bästa vi har gjort.

Enkel konstruktion, intelligent elektronik (vilket medför att maskinen stannar omedelbart om något fel inträffar samt meddelar i en display vad felet är för snabb åtgärd), samt otroligt lättarbetad.

Att man sedan tillsammans med Viking-scoring kan ha både träningsmodul, med spärrträning m.m, samt att man från receptionen kan ställa upp enskilda käglor utan att behöva springa ner och krypa in i maskinen, är saker som läggs till högen av positiva upplevelser.

Du får gärna slå mig en signal till hallen om du undrar över något.

Mvh:

Pelle Nilsson
Lödde Bowlingcenter AB
046-70 50 75
Christian på KBC
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 10:08
Ort: Brämhult
Kontakt:

Inlägg av Christian på KBC »

Tjena Snoddas!!

Här ska du få lite info om VIA maskinen.

I grund och botten så är VIA maskinen en kopia på AMF 82/70 (tog över patenten).

Fördelar:

Fördelaren kan justeras lodrätt, vågrätt och vertikalt (mkt bra)! Elsystemet är helt annorlunda, väldigt enkelt att felsöka och man behöver inte vara någon grym elektriker för att lösa eventuella problem.
Japanska motorer (erkänt bra) med teflonbehandlade växellådor (oljefria). Accelerator istället för klothiss som tar ca 1 min att byta (om man tar det lungt). Maskinen är CE godkänd! 90% av alla AMF reservdelar passar till VIA.

Nackdelar:

PRISET!!!! VIA maskinen ligger ca 25-30% lägre i pris på i inköp och reservdelskostnad jämfört med tex AMF och GS. Tyvärr tror många att det är negativt med ett lågt pris på en produkt. MEN faktum är att eftersom tekniken redan fanns där när VIA tog över patenten på 82/70 så "slapp" dom många kostnader och kunde därmed lägga sig på ett lägre pris!!!

Sådär Snoddas, nu har du fått lite mer info om VIA och om du vill så kan du slå mig en signal på 033-241910 eller 0705-480065 så får du veta mer!



PS. Visste ni att Qubica har har alla optioner som både Viking och Proscoria har tillsammans + mkt mer (45% av alla hallar i världen har Qubica)???DS.
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Inlägg av Snoddas »

hej igen!

Jag har själv forskat runt lite om maskinen.

Jag hörde att Brunswick ägde maskinen före Via. de skulle sälja den som en billig maskin för de hallar som inte hade pengar till GS makinen. Via maskinen skulle då heta Shonglou eller nått i den stilen.
Men när Brunswick märkte hur mycke det skulle kosta att få maskinen att fungera så bra som man ville så la då ner idén och sålde den sedan till Via.

Fördelarna som du skriver låter ju väldigt bra men på en AMF maskin är måtten i Tum och i en VIA maskin har de ju bytt ut allt mot millimeter.

Nä Vi har bestämmt oss för GS-X

Föresten kan man enkelt köra Svenska seriematcher på Qubica?
det är ju ganska så viktigt.


Snoddas
Christian på KBC
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 10:08
Ort: Brämhult
Kontakt:

Inlägg av Christian på KBC »

Tjena Snoddas!!

VIA har aldrig ägts av Brunswick. VIA är ett dotterföretag till ett storföretag som heter Shonglou. Varifrån du har fått förklarat att Brunswick ägt VIA och att dom la ner projektet vet jag inte varifrån du fått det, men kanske från någon med dåliga argument för att få sälja GS?

Som jag sa så är ca 90% av delarna till AMF är identiska med VIA. Skruvar, muttrar och brickor är millimeter.

Att lägga upp en seriematch i Conqueror är enkelt, men kunde varit ännu enklare. Jag och Tony Pedersen kom precis hem från Italien där vi varit på diverse möten för att kunna utveckla systemet för den svenska marknaden (dom är mkt intresserade av det svenska seriesystemet då vi har en så seriös bowlingkultur). I nästa version kommer det ett nytt upplägg för inläggningen för seriematcher, tävlingar mm (man kan inte få det enklare). Layouten uppe på skärmarna kommer att bli annorlunda med mer information om matchen, bord till bord funktion mm, allt för att det ska bli enkelt och intressant för både spelare och åskådare. Reservation systemet kommer också få en hel del nya och intressanta funktioner med tex ett nytt snabb bokningsystem, några förändringar på deras banorder funtion (med Qubica kan spelarna själva beställa direkt från banan och beställning skrivs sedan ut i receptionen och om man vill även i baren. Detta funktion ökar kraftigt merförsäljningen då kunderna slipper lämna sin bana för att göra en beställning).Några förändringar på prisinläggningen eftersom man med Qubica kan lägga in alla timpriser och seriepriser kan man gå in i förväg och kolla vad bokningarna är "värda" (man kan få en massa info om bokningarna för kunna plannera). I Qubican finns en funktion där bokningen startar helt automatiskt vid bokad tid, men inte förrän kunden betalat. En annan funktion som finns i nästa version är att man kan ställa in att en bowlingtimma är tex 57 min. Detta för att förhindra förseningar vi fullbokade tillfällen.



Hoppas du är nöjd med information om både VIA och Qubica?

Ha de gott!

Christian

PS. Visste ni om att Qubican ser till att maskinen alltid står i föstaslag vid nystartad bokning......[/b]
Pelle
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 26 okt 2003, 00:13
Ort: Skåne
Kontakt:

Svar från fler håll ?!

Inlägg av Pelle »

Vore intressant att höra om någon representant från Brunswick har något att tillägga ?!

//Pelle
Vi borde ha betydligt fler blygsamma genier i landet. I dag, vad jag kan bedöma, är vi inte mer än ett tiotal… max!
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Inlägg av Snoddas »

Okay... Jag läste det någonstanns om det var hos Bowltech eller någon annan liknande sida på internet.
Men du borde ju veta vad du pratar om så du har säkert rätt.

okay. det kan ha varit något gammalt qubicasystem jag har sett men där var det svårt iallafall. har för mig att man var tvungen att gå in och pussla ihop en seriematch själv varje gång man skulle starta en match.

Men det du beskriver här verkar ju vettigt. för att inte tala om qubicans grafik! den är ju underbar!

Jag håller med dig Pelle! nu när flodde här har börjat skriva lite så vore det kul att höra vad Brunswickkillarna har att säga.
Det får ju inte bli någon pajkastning men lite för och nackdelar vore ju kul att få höra.

Snoddas
Pelle
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 26 okt 2003, 00:13
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Pelle »

Jag kan ju alltid ge min syn på saken som användare med just AMF 82/70 och sedan gått över till GS-X.
Efter att ha kört med GS-X nu i snart ett år, så kan jag konstatera att de brister som GS-X har är följande:
Ljudvolum och kägelhiss.

Vad är då bristerna ? Jo, vad det gäller ljudvolymen så är det mer ljud från GS-X än från 82/70. Detta går dock att göra något åt genom att man ljudisolerar maskinrummet. Hos oss sitter det fortfarande gammal isolering från 60-talet i större delen av maskinrummet, vilket gör att ljudvolymen ökade när vi bytte maskiner.
Har dock besökt hallar med ny isloreing vilket resulterat i mycket bättre ljudvolym. Att klassa ljudvolymen som en "brist" är kanske till att ta i.

Vad det gäller kägelhissen, så var min första reaktion att kägelhissen inte levererar käglor lika snabbt som hjulet på 82/70. Men efter att bla ha ställt in Overflowsocks ordentligt så har detta "problem" försvunnit en hel del. Dock kvarstår att kägelhjulet är den klart smidigaste och ur funktionssynpunkt bästa lösningen tills dags dato vad det gäller kägeltransport.

Övrig jämförelse mellan maskinerna är svår att göra då det rör sig om två helt skilda konstruktioner från två skilda tidsepoker och det enda som igentligen är lika mellan maskinerna är att de levererar 10 käglor på bordet.

Vad det gäller scoring, så får jag nog säga att jag har stor erfarenhet av Viking2001 efter att ha jobbat med denna mer eller mindre dagligen i 2,5 år. Under denna period har systemet utvecklats en hel del och framförallt varit snabba på att få fram nya spelsätt som förbundet helt sonika infört. Det känns alltid tryggt att ha ett system som är stort på den inhemska marknaden och med ett system som är lätt att hantera både för nybörjare och erfarna.
Vad det gäller den grafiska biten så är Qubica outstanding i dagsläget, men mitt tips är att kolla in Brunswicks nya Vector innan ni hittar på något. :wink:


Att diskutera AMF mot Brunswick mot VIA osv är oftast samma sak som att diskutera Volvo eller SAAB. Mycket handlar om tycke och smak.
Så enligt mitt tycke är jag mycket nöjd med valet av maskinpark. Det enda som saknas nu är laminat, och där lär väl bli en del intressanta diskussioner innan valet av leverantör är klart. :D

Tycke & Smak / Pelle
Vi borde ha betydligt fler blygsamma genier i landet. I dag, vad jag kan bedöma, är vi inte mer än ett tiotal… max!
Låst