Ligabowling

Diskutera Tävlingar, Resultat m.m.
Deikoo
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 22:25

Ligabowling

Inlägg av Deikoo »

Jag var o spelade en match i allsvenskan idag varvid det fanns några personer som blev arga när man gick upp två banor brevid dom.
I blå boken står det klart och tydligt att det ska vara fritt banan brevid och att höger bana har företräde.
I dom lägre divisionerna så är det ingen som bryr sig om man går på två banor brevid.
Inte konstigt att hallägarna blir arga på att matcherna tar sån lång tid.

Tänkte få igång en diskussion om detta här och se vart folk står i ämnet.
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Det verkar ju vara lite väl petigt kanske. Hade nån gnällt på mig att jag inte får gå upp 2 banor brevid hade jag faktiskt inte brytt mig. Kan man inte spela om det finns folk flera banor brevid så har får dom fan vänja sig.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
stefanjo
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 11:48
Ort: Söderhamn

Inlägg av stefanjo »

Jag har råkat ut för flera gånger att spelare i motståndarlaget betett sig på det sättet. I vårat lag har vi valt att utnyttja det när vi märker att motståndarna gör så. Vi försöker att se till att dom aldrig får mer än en bana fritt åt varje håll. Bowling är ju mycket psykologiskt och i det här fallet när man har reglerna med sig så ser jag inget fel i att reta upp dom lite :D
Deikoo
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 22:25

Inlägg av Deikoo »

Personligen så tycker jag det är väldigt löjligt att göra så!
På en ligamatch så är det ju så mycket stoj o stim o kan man inte koncentrera sig på det man gör utan att man har hela hallen ledig så kan man lägga av med bowling :lol:

Finns det fler som har råkat ut för detta ?
Pxii
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 15:54
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Så här ligger det till

Inlägg av Pxii »

I blå boken står det att om banorna direkt till höger samt direkt till vänster är toma så måste man omedelbart slå sitt slag annars kan man hänvisa till slow bowling.
Du hittar det på kap C paragraf 29

Med andra ord är det så att personen i fråga inte kan be att få ledigt på 2 banor bort. Utan snarare kan ni hänvisa personen till att om haneller hon inte går upp samtidigt och slår sitt slag vare sig det är en medspelare eller motspelare 2 banor bort så varnas personen i fråga för slow bowling =)

Själv hade jag utan att tveka utnyttjat det och klivit upp varje gång det finns chans att störa. och helst då direkt efter personen kommit i ordning =)
Stoffe_E/6
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 03 apr 2007, 16:34

Inlägg av Stoffe_E/6 »

När jag för första gången fick chansen att spela i allsvenskan för ett par år sedan fick jag veta att det var allmänt vedertaget och artigt att vänta på fritt två banor åt vardera håll. Nu när jag provat på ett par matcher i elitserien är det samma sak där. Jag tycker att det är bra och alla jag hittils spelat mot och med verkar vara på samma spår... Antar att det är en sån grej som ses som en oskriven regel...

Jag tycker det hjälper till att höja koncentrationen, det brukar ju vara lite högre ljudnivå på allsvenska/elitmatcher...
Storm - Triple XXX factor
Brunswick - Strike Zone
Colombia - White Dot
stefanjo
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 11:48
Ort: Söderhamn

Inlägg av stefanjo »

Stoffe_E/6 skrev:När jag för första gången fick chansen att spela i allsvenskan för ett par år sedan fick jag veta att det var allmänt vedertaget och artigt att vänta på fritt två banor åt vardera håll. Nu när jag provat på ett par matcher i elitserien är det samma sak där. Jag tycker att det är bra och alla jag hittils spelat mot och med verkar vara på samma spår... Antar att det är en sån grej som ses som en oskriven regel...
Se Blå boken kapitel C sida 9 (5. Tidsram). Särskilt intressant är följande:

c) Alla spelare skall vara klara till att spela när det är dennes tur. Spelare får inte vänta
att slå sitt slag om banorna omedelbart till höger och till vänster är klara.


Så visst kanske det är artigt att vänta men har någon motspelare eller tävlingsledare synpunkter så har man inte mycket att sätta mot.
Stoffe_E/6
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 03 apr 2007, 16:34

Inlägg av Stoffe_E/6 »

Blå boken är ju tydlig, det håller jag med om. Har dock ännu inte stött på någon som har haft synpunkter, men det kanske kommer med ökade krav på tidsramarna i bowlinghallarna...
Storm - Triple XXX factor
Brunswick - Strike Zone
Colombia - White Dot
mr green
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 14 jun 2005, 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av mr green »

Stoffe_E/6 skrev:Blå boken är ju tydlig, det håller jag med om. Har dock ännu inte stött på någon som har haft synpunkter, men det kanske kommer med ökade krav på tidsramarna i bowlinghallarna...
Tar en elitseriematch längre tid mot en vanlig seriematch?? Våra matcher tar väl runt 1.5 timme.
Spelar ligan med Hellas B o spelar korpen med Team green. Har fått spela några matcher i A-laget oxå (division 1)
Stoffe_E/6
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 03 apr 2007, 16:34

Inlägg av Stoffe_E/6 »

Det är inte ovanligt att Elitseriematcher tar omkring 2 timmar.... till att börja med är det 10 minuters inspel, sen är det mycket spring fram och tillbaka, och så klart de omdiskuterade fritt två banor åt varje håll :wink:
Storm - Triple XXX factor
Brunswick - Strike Zone
Colombia - White Dot
Gadh
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 00:15
Ort: KINNA

Inlägg av Gadh »

Ett föredöme och man till klokt tänkande är legenden Ulf Hämnäs.

När han traskade ner till Valhalla för att träna gjorde han det ofta på eftermiddagstid då det var som mest skolungdomar i farten. Han nöjde sig inte med det utan trots att det fanns lediga banor på andra sidan hallen av var ungdomarna spelade och hade det mest livat så tränade han på banan intill dessa.

Varför, enkelt för att koncentrationen fick gå på max då, allt oväntat kunde hända. Det är träning det.

Att inte kunna spela med 1 bana fritt mellan sig är inte tal om i detta fall, tänk om alla kunde ta efter detta då hade matcherna blitt kortare och klubbens kostnad lägre....
"Det är gott att leva... Trots allt" // U. Lundell
Skriv svar